coach – min niese trenger hjelp til et alkoholproblem

Hei. Jeg er tante til en pike på 32 år. Hun har betrodd meg at hun har et alkoholproblem. Hun har hatt det strevsomt gjennom livet, mistet nære slektninger og har selv et veldig lite sosialt nettverk. Det at hun ser at hun har et problem, og har latt meg vite det, er et godt utgangspunkt tror ( og håper ) jeg. Jeg ønsker så inderlig å hjelpe henne, og trenger råd for hvordan jeg kan gå frem.

Kvinne, 67 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er godt å høre at hun selv ser problemet, og at hun ønsker hjelp. Det beste du kan gjøre som pårørende, er å motivere og støtte henne i å oppsøke profesjonelle hjelpetilbud. Det finnes mange alternativer der, men i mange tilfeller vil det innebære en legetime, hvor legen kan henvise henne videre til et egnet hjelpetilbud. Du kan jo f.eks. tilby å bli med henne til en slik legetime, dersom hun synes det er vanskelig å dra dit alene.
Om hun ikke ønsker å oppsøke noen slike tilbud er det et valg hun selv er ansvarlig for, og noe du dessverre ikke får gjort så mye med – men å forsøke å motivere henne til behandling, er en fin ting du kan gjøre.
Vi anbefaler også at du tar en samtale med NKS Veiledningssenter for pårørende omkring din situasjon.
Du kan også finne gode tips på våre sider «bekymret for noen som ruser seg«.