CBD til bruk ved mensensmerter

Er det mulig å få CBD olje på resept til å bruke ved mensensmerter? Jeg har ganske ekstreme smerter, og er ikke noe glad i å ta piller, så jeg har fått dette anbefalt.

Kvinne, 23 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det finnes pr. i dag ingen godkjente legemidler med CBD i Norge (legemidlet Sativex inneholder også betydelige mengder THC). Leger som ønsker å bruke CBD i behandling av sine pasienter, kan søke om å få bruke utenlandske produkter med CBD på godkjenningsfritak.
Vi kjenner ikke til at noen har fått CBD for mensensmerter på godkjenningsfritak, men det betyr ikke at det ikke er mulig. For å finne ut av det må du snakke med legen din, og høre om vedkommende er enig i at CBD kan hjelpe for plagene dine.  Er legen din enig i at det er en god løsning for deg kan legen søke om godkjenningsfritak.
Du kan lese mer om regelverket hos Statens legemiddelverk.