Bruker lovlig hasj i et annet land, og blir stoppet i trafikkontroll

Hei
DErsom jeg bruker lovlig hasj i et annet land, og blir stoppet i traffikkontroll og hasbruk evt. blir påvist, er dette da ulovlig, når inntaket i utgangspunktet var lovlig….?
Man er da ikke påvirket uker etter, man ser kun rester av bruk. Det er da 2 forksjellige ting.
takk!

Kvinne, 22 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dersom jeg bruker lovlig hasj i et annet land, og blir stoppet i traffikkontroll og hasbruk evt. blir påvist, er dette da ulovlig, når inntaket i utgangspunktet var lovlig….?
Ulovlig. Det er forbudt å kjøre ruspåvirket i Norge. Merk: politiet må vise at du er påvirket av hasj (se neste spørsmål).
Du må skille mellom blod/spyttprøver og urinprøver. Blod/spytt viser om du er påvirket, urin viser om du har brukt (men de kan ikke alene vise om du er påvirket). Dersom du røyker cannabis, vil det påvises maks to dager i blod/spytt, vanligvis kortere. Om du stoppes i trafikken, er politiet ute etter å sjekke om du er påvirket her og nå. De tar spyttprøver (og evt. blodprøver) for å sjekke dette.