Blod og urinprøver

Hei, har er kanskje litt rart spørsmål.
Men, likevel: Om man blir rustestet, er det da kun test av blod som gjelder?Ift bilkjøring, må det vel være om man er PÅVIRKET, eller er det feil?
Og da med test av blodOm man ikke er påvirket, men finner rester av lovlige legemidler, er det ok da? Ville tro det skiller seg fra ulovlige rusmidler som cannabis, amfetamin mfl.
Når brukes blod som bevis og når urin?
Og, om urin viser er gammelt inntak, men at man ikke er påvirket ift bilkjøring, hva da?

Mann, 41 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du har flere spørsmål og vi vil forsøke å svare på hvert enkelt:
Om man blir rustestet, er det da kun test av blod som gjelder?
Det er ikke bare blodprøver som gjelder. Det kommer helt an på hva formålet med testen er. Skal en teste bruk av rusmidler over tid, er det mer naturlig å bruke urinprøver. Skal en teste om en person er påvirket, er det mer naturlig å bruke spytt- eller blodprøver. Rusmidler blir tatt opp i blodet for å kunne virke, så skilles de ut i gjennom nyrene som urin. Det vil derfor være rester av rusmidler i lengre tid etter rusinntaket i urinen enn i blodet. På vanlige rustester brukes vanligvis urin.
Ift bilkjøring, må det vel være om man er PÅVIRKET, eller er det feil? Og da med test av blod?
I utgangspunktet vil de sjekke om vedkommende er påvirket, ja. Det gjør de med spyttprøve og blodprøve (dersom det slår ut i spytt). Det er faste grenser for alle rusmidler, med unntak av de medikamenter som er foreskrevet av lege og brukes i samsvar med helsekrav til førerkort. For å vurdere om man er påvirket over straffbare grense brukes omregningstabeller. Disse tabellene regner om beroligende midler, søvnmidler og narkotika til promille. Promillen blir beregnet etter mengden av stoffet som blir påvist i blodet.
Om man ikke er påvirket, men finner rester av lovlige legemidler, er det ok da? Ville tro det skiller seg fra ulovlige rusmidler som cannabis, amfetamin mfl.
Finnes det rester av lovlige legemidler som er godkjente ift. helsekrav til førerkort vil det nok bli krevd dokumentasjon fra foreskrivende lege. Hvis ikke lege har foreskrevet legemiddelet kan det oppfattes om misbruk, og det kan bli vurdert som brudd på helsekrav til førerkort. Foreskrevne legemidler som brukes i samsvar med helsekrav til førerkort skiller seg ut fra andre ulovlige rusmidler. Ved en eventuell strafferettslig forfølgning vil andre lover som f.eks. legemiddelloven, danne grunnlag for utmåling av straff.
Når brukes blod som bevis og når urin?
Her viser vi til svar på vår hjemmeside, Narkotikatesting og urinprøver, hva, hvorfor og hvordan? «Urinprøver er den sikreste metoden fordi stoffene i ulik grad utskilles gjennom nyrene og kan derfor påvises urin. Urinprøve kan imidlertid ikke si noe om grad av påvirkning ved testing. For å finne ut om grad av ruspåvirkning, er det mer vanlig å ta blodprøver, eller i enkelte tilfeller spyttprøver».
Vi mener at vi besvarte dette spørsmålet i svaret vi ga til spørsmål tre.