Avhengighet – trappe ned på alkoholen

Hei!
Jeg har et spørsmål ang.hvordan jeg skal trappe ned på alkoholen eller ihvertfall få et mer normalt forhold til det? Jeg føler ofte en trang for å drekke og få den rus/godfølelsen grunnet ensomhet. Jeg ønsker en bedre forandring. Håper på godt svar. Mvh

Kvinne, 32 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Du forteller oss ikke hvordan din bruk av alkohol arter seg , men vi forstår det slik at du ønsker bedre kontroll. Her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det.
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er i godt humør? Når du er i dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
rushjelp.no. kan du ta en anonym test, og få hjelp via internett hvis du trenger det.
Du skriver at ensomhet er grunnen til at du får behov for å drikke. Da kan det være bra for deg å få noen å snakke med eller komme igang med aktiviteter. Vi råder deg til å ta kontakt med fastlegen din som kan henvise deg videre til egnet hjelp.
Du er også velkommen til ta kontakt med oss på telefon 91508588 eller chat for en nærmere prat om situasjonen.