Avhengig av rivo

Har misbrukt rivotril i 1 mnd fast, tar alt fra 1-5 piller annenhver dag noen ganger kan jeg vente lenger før jeg tar noe som f.eks 4 dager uten men likevel merker jeg effekten. Er dette farlig? Hva skjer med kroppen om jeg fortsetter bruken? Om jeg slutter helt, hvor lang tid vil det ta før jeg slutter å merke effekten?

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er normalt at du merker effekt selv flere dager etter at du sist tok Rivotril – en enkeltdose kan ha effekt i ca. 1-3 døgn, muligens også lengre enn som så dersom det er snakk om større inntak. Så det er ikke farlig i seg selv. Dersom du slutter helt, vil du altså sannsynligvis slutte å merke effekten etter 3-7 dager, grovt regnet.
Men – det du bør være klar over, er at Rivotril kan være sterkt vanedannende. Du spør om hva som skjer med kroppen dersom du fortsetter bruken, og et sannsynlig svar på det, er at kroppen utvikler avhengighet. Det betyr at dersom du slutter å ta Rivotril – og du etter hvert merker at effekten går over – vil du føle deg veldig dårlig, både fysisk og psykisk. Det er dette som kalles abstinens, og abstinens er veldig normalt for denne typen medikamenter. Jo før du slutter å bruke Rivotril, desto mildere vil sannsynligvis abstinensene bli – men uansett bør du unngå å slutte brått, og heller trappe ned bruken gradvis og forsiktig, i et tempo som føles overkommelig for deg.
Se gjerne vår guide Hjelp til å slutte med benzodiazepiner dersom du trenger noen generelle råd.