Apodorm, Tramadol og bilkjøring

Jeg lurer på om man om kvelden kan ta 5 mg apodorm ved behov, min 8 t før kjøring og deretter dagen etter da sporadisk ta 1-2 kapsler ved behov – tramadol? Men da også vente 8 t. etter dette igjen.
Hva mener dere? Jeg har lest om og om igjen og kommer til at dette er ok.
Takk!

Kvinne, 53 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Helsekravet er oppfylt hvis du bruker Apodorm i en periode på maksimum fem døgn, ikke bruker mer enn 10 mg per døgn, og venter minimum 8 timer før bilkjøring.
Når det gjelder opioider skilles det mellom langtidsvirkende(depottablett) og kortidsvirkende.
Ved sporadisk inntak av en enkeltdose kortidsvirkende opiat/opioid er helsekravet bare oppfylt dersom enkeltdosen er anbefalt av lege og legemiddelet inntas minimum 8 timer før kjøring. Ved inntak av en enkeltdose langtidsvirkende opiat/opioid kan helsekravene ikke anses oppfylt før det har gått minst 16 timer etter inntak.
Ved samtidig bruk av to legemidler som kan påvirke kjøreevnen må helsekravet vurderes i henhold til § 35 og § 37.
Er du usikker på hva som gjelder i ditt tilfelle vil vi anbefale deg å snakke med legen din.