Amfetamin – samme bivirkninger hvis man tar ADHD-tabletter?
Er det samme bivirkninger vis man tar adhd tabletter uten og ha adhd som og ta amfetamin?

Kvinne, 24 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det blir i hvert fall noe liknende. Det kommer an på hvor mye ADHD-medisin du tar og hvilken type det er.
De fleste ADHD-medisiner inneholder ikke amfetamin. De inneholder et stoff som likner (metylfenidat) men som er mildere. Tar du store mengder metylfenidat (feks Ritalin) kan det gi en viss effekt som likner amfetamin. men den vil ikke vare like lenge som (visse typer) amfetamin gjør. I tillegg er ADHD-medisiner fremstilt på et laboratorium og inneholder nøyaktig det som står på pakken. Slik er det ikke med illegale stoffer. Dermed er det mer uforutsigbart med amfetamin.
Noen ADHD-medisiner inneholder amfetamin. Tar du mange nok av slike tabletter vil det gi mer eller mindre samme effekter og bivirkninger som gate-amfetamin. Igjen, det kommer an på mengde og renhet (på gate-amfetaminet).