Amfetamin Overdose

Hei jeg prøver og slutte med amfetamin,klarer meg fint en stund,også blir jeg veldig deprimert,får flashback på hvordan det var når jeg tok det og da får jeg på en måte «psykiske» abstinenser,en slags trang for og komme meg ut av en depresjon som er blitt langt verre etter jeg begynte og ta det.Er det noe jeg kan gjør for og holde ut når det er vanskelig og ikke bare gi opp med en gang?Føler,eller jeg vet jeg kan prøve hardere og bare holde ut.Det har jeg ikke gjort.Hater det hver gang og blir så skuffet siden jeg har holdt ut flere måneder og føler jeg må begynne på nytt hver gang.Er det noe jeg kan si til meg selv for og endre tankegangen?Det er så mye skyldfølelse over hva jeg har gjort og hvordan jeg kunne gjort dette mot familien min.Det gjør det vanskeligere for meg og begynner igjen.Samtidig så vet jeg at det gjør jo at jeg fortsetter og såre familien min og gjør ting verre.Jeg vil så gjerne ut av det.Jeg liker ingenting med det.Jeg er uføre,og har psykiske lidelser som er veldig vanskelig og krevende for meg og de rundt meg.Så jeg er veldig mye alene når jeg har en dårlig periode og da går jeg med mine egne tanker og tenker det verste.Det blir så mye at jeg bare vil få det til og slutte.Så da ruser igjen.Jeg gjør ingenting hele dagen og føler meg lite verdt.Jeg har så lyst til og hjelpe andre.Er dette noe Nav kan hjelpe meg til og finne ut av evt hvor jeg kan begynne?Eller er det noen jeg kan ta kontakt med som kan gi meg litt råd?Setter pris på det dere gjør,så takk for at dere er her og støtter oss.

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det du opplever er veldig normalt når du prøver å slutte med amfetamin. Det handler i stor grad om å holde seg nykter/rusfri over tid. Når du får til det, vil den trangen du snakker om bli gradvis mindre og mindre. For hver gang du klarer å stå i det uten rus, vil du bli sterkere. Men for hver gang du gir etter, vil du få mer dårlig samvittighet og kanskje ende med å ruse deg enda mer (og få enda mer dårlig samvittighet).
Det kan være veldig nyttig å ha noen å snakke med når du får trang til å ruse deg. Det kan være noen i f.eks. NA, eller det kan være venner og kjente som du stoler på og som vet om problemet. Hvis du har noen innenfor helsevesenet, kan det også være til stor hjelp. Det er alltid lurt å lage gode planer for hva du skal gjøre når trangen melder seg. Det kan være aktiviteter, NA-møter, trening, kino eller hva som helst. Det viktige er å ha en plan som ikke innebærer bruk av rusmidler. For hver gang du klarer å overvinne lysten, blir du sterkere.
Det er viktig å ha gode selvinstruksjoner. Det betyr at du har tanker i hodet og ting som du kan si til deg selv om negative sider ved rusen.
Du sier du har lyst til å hjelpe andre. Det er flott. Men det kan hende du bør få orden på problemene dine først. Nav kan helt sikkert bidra med å finne aktiviteter til deg, men dette vil du få mest ut av dersom du i hvert fall har en viss kontroll på rusbruken først.
Her er steder du kan kontakte