Amfetamin og Sobril – lur blanding?

Hei,hvis man tar for mye amfetamin,rundt 3-5 g på en dag,er det lurt og ta sobril eller annet beroligende?virker det som en slags motgift?eller kan det bli farligere og ta andre ting mtp.hjertet?er det noe man kan ta/gjør for og minske symptomene?

Kvinne, 27 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er litt uklart om du spør generelt om dette, eller om du har tatt/tar amfetamin og lurer på hvordan det er å blande med Sobril.
3-5 gram amfetamin i løpet av en dag er svært mye. Det er så mye at du/brukeren egentlig bør få tilsyn av helsepersonell.
Når det gjelder blanding med Sobril, virker det beroligende etter inntak av amfetamin. Det er ikke motgift, men det roer nervene. Sånn sett vil det jo dempe symptomene.
Du spør «kan det bli farligere og ta andre ting mtp.hjerte». Det kommer helt an på hva du mener med «andre ting». Generelt er det mer risikabelt for hjertet jo mer stimulerende stoffer du tar. Når det gjelder andre stoffer, kan det være mer risiko å blande, men det kommer an på type stoff og mengde. Her kan du lese mer på våre sider om kombinasjon av amfetamin og andre stoffer.