10 Mg sobril og alkohol

Hei. Jeg har flyskrekk og tar 10 mg sobril. Vil det være skadelig og drikke noen glass vin 5 timer etter inntak av en tablett, hvis jeg tar med et godt måltid i mellomtiden. Jeg veier 95kg

Mann, 33 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det vil ikke være direkte skadelig (som i farlig for helsen), men etter fem timer har du fremdeles Sobril i blodet (dette sitter i blodet i ca. 1-2 døgn etter inntak), og om du drikker alkohol, er det en sjanse for at du vil føle deg betydelig mer beruset av alkoholen enn hva du ellers ville ha gjort, og at du blir mer trøtt og sløv enn du ellers ville ha gjort. Sånn sett bør du helst unngå å drikke alkohol så lenge du har Sobril i blodet.