Urinprøve – hvordan kan dette ha skjedd?

Hei. jeg sonet en stund i fengsel å i begynnelsen gikk jeg på urinprøver. Den første ble tatt 28.03.2018 der hadde jeg en konsentrasjon på 143 nanomol per liter, (THC syre ratio:11,8).
Den andre ble tatt 17.04.2018 der jeg hadde 96 nanomol per liter, (THC syre ratio:8,6).
Når jeg ikke ruste meg i fengsel i det heletatt, hvordan er det mulig at de enda står fast på at jeg gjor det? Jeg bestemte meg for og trene å slutte med røyken så røykte siste joint dagen jeg ble låst inn.
Jeg har kranglet lenge med dem om dette å de har nekta meg innsyn i sakens dokumenter på grunn av sikkerhetsmessige hensyn. Dette fant jeg meg ikke i så brukte alle resursene jeg hadde til og få omgjort det vedtaket. Jeg prøver enda og få selve irettesettelsen omgjort, selv om det ikke påvirker meg den dag i dag så vill jeg vite hvordan det kan ha skjedd slik at det ikke skjer noen andre. Ekstremt destruktivt for innsattes mentale helse.
Spørsmålet mitt til deg vill da være om det er noen fornuftig grunn til at det kan ha skjedd? eller er det som jeg mistenker at noen har gjort en feil? skal be dem om DNA prøve av selve testen for og fastslå at det faktisk er mitt urin.

Mann, 24 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dersom du hadde røkt mye/ofte før du begynte soningen og urinprøvene, kan du i prinsippet teste positivt i mange uker – til og med i flere måneder. Dersom du hadde et høyt og regelmessig forbruk, er det med andre ord fullt mulig at du tester positivt på to prøver med én måneds mellomrom, uten å røyke noe mer i mellomtiden. Det at prøvene gradvis gikk ned i THC-verdi, er forenlig med at kroppen din gradvis har forbrent THC-avfallsstoffer over dette tidsrommet. Det er i hvert fall vår gjetning på hva som har skjedd her.
Dersom du trenger «håndfast bevis» i saken din, kan du prøve å kontakte Fürst Medisinske Laboratorium, som jobber med urinprøvetesting. De vil sannsynligvis kunne bekrefte vår gjetning, altså at det er mulig å teste positivt på urinprøver etter såpass lang tid, uten å ha røyket mellom de to prøvene.
Se også våre faktasider om cannabis i urin- og blodprøver.