Sønn ruser seg

Hvilken hjelp kan jeg få, når mitt barn ruser seg på alkohol og beroligende/smertestillende medisin?
Jeg prøver å foreslå sykkeltur, tur i friluft, kino etc… men ingenting virker av interesse. Han blir 17år og virker som det er en turbulent alder.
Han har vært borti små tull med at politiet er involvert. Dette høres jo ganske kriminelt ut, men etter min vurdering har de gjort små saker til noe stort som igjen har ført til at han fortsetter å ruse seg. Det skjer stort sett i helgene.

Mann, 54 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hva slags type hjelp du og sønnen din kan få kommer nok litt an på hvilke tilbud kommunen dere bor i har. Men vi tenker at det er viktig at dere får pratet sammen og forhåpentligvis kan hjelpe hverandre med å lage en plan på hvordan dere skal håndtere dette. Familieveiledning kan være nyttig hjelp for god kommunikasjon.
Helsestasjon for ungdom eller utekontakten er også tilbud du/dere kan forsøke. De gir fortinnsvis tilbud for ungdom, men dersom du kontakter dem kan det godt hende at de er positive til å ta en prat med deg, eller de kan henvise deg til andre egnede tilbud kommunen har.
Hvis du tenker at sønnen din trenger mer omfattende hjelp kan dere ta en tur lege og be om henvisning til BUP.
Organisasjonen voksne for barn har en rådgivningstjeneste pr. telefon du kan kontakte dersom du ønsker å drøfte problemet nærmere.