Smugdrikking

Hei! Samboeren min drikker øl i smug. Han handler inn store kvantum og gjemmer det i fjøsen. Han må daglig i fjøsen å «ordne» noe og jeg finner masse tomgods rundt omkring. Han drikker også øl daglig i mitt nærvær, for eks to halvlitere på kvelden. Har tidligere tatt dette opp med han der jeg ytrer min bekymring men han sier jeg overdriver og han har i alle fall ikke et problem. Han blir også sint når jeg tar dette opp. Nå venter vi vårt første barn og jeg er bekymret for fremtiden. Hva skal jeg gjøre nå? Takk for svar

Kvinne, 28 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Du skriver at samboeren din drikker  alkohol i smug og at det fører til konflikter i hjemmet. Det er ikke en situasjon som er god for deg eller for barnet som skal komme, og vi synes det er bra at du ønsker å ta tak i situasjonen. Nedenfor kan du lese noen tips om hva som kan gjøres.
• Hvis han selv synes at han har et problem og ønsker å ta tak i det, kan han snakke med lege. Lege kan henvise han til behandling, enten det er avrusning, døgnbehandling, dagbehandling/poliklinisk behandling eller et lengre behandlingsopphold.
• Hvis han har lyst til å drikke mindre men ikke ønsker å snakke med lege kan han ta en titt på easychange.no. Her kan han finne tester og selvhjelpsprogrammer.
• Det kan være en idè å ta kontakt med Familievernkontoret. Her kan dere som samboere få en terapeut å snakke med. Familievernkontoret kan ta i mot hele familier, hva som er best for dere, kan du diskutere med de på familievernkontoret i forkant. I Hedmark finner du kontorer i Hamar, Tynset og Kongsvinger. Man trenger ingen henvisning til Familievernkontor.
• Det er ikke lett å være pårørende til en rusmisbruker. Heldigvis finnes det steder å henvende seg for hjelp, for eksempel veiledningssenter for pårørende.
• På våre sider «bekymret for noen?» kan du lese mer om det å være pårørende og finne tips til hva du kan gjøre.
Du er også velkommen til å ringe til oss på RUStelefonen 915 08 588 for en samtale. Vi har åpent hver dag 11-18.