Slutte med kokain

Jeg forsøkte tilfeldig kokain på en jobbreise for ca 2,5 år siden. Etter det brukte jeg det 1 – 2 ganger i måneden til i fjor vår. Holdt da opp til november, og har nå tatt det ca 1 gang pr mnd. Etter hver gang har jeg bestemt meg for ikke å gjøre det igjen, men det holder akkurat noen uker før jeg plutselig er på igjen. Jeg er i full jobb, har familie og barn. I god fysisk form og alt i orden i livet unntatt dette. Når jeg tar cola har det vært i hemmelighet og jeg har gjerne startet om morgenen og holdt på til sent på kveld – sagt til kona at jeg har vært på noe jobbarrangement. Nå har jeg fortalt henne om det, og hun er støttende til å hjellpe meg. Likevel er jeg redd for at tankene kommer snikende igjen….
Har derfor bestemt meg for ikke å utelukke noe for at det skal gå bra å slutte denne gang. Tar imot alr av råd og tips som kan hjelpe!

Mann, 55 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er godt å høre at du er innstilt på å ta tak i problemet ditt, og at du har det bra ellers. Hva som skal til for å slutte vil variere litt fra person til person, da alle har ulike behov og forutsetninger. Men vi kan si litt generelt om hva du kan gjøre.
En ting du bør vurdere, er om du bør oppsøke hjelp hos profesjonelle. Det finnes mange slags hjelpetilbud og behandlingsformer – f.eks. poliklinisk utredning (regelmessige samtaler med en spesialist), akutt avrusning og innleggelse på klinikk over lengre tid. Dette kan du få enten via det private helsevesenet, hvor du selv tar kontakt med et behandlingsstedet direkte, og selv betaler for behandlingen. Alternativt kan du også snakke med legen din, som kan henvise deg til et tilbud i det offentlige. Det finnes også anonyme selvhjelpsgrupper (f.eks. NA), hvor du går i gruppesamtaler, og ofte vil kunne få oppnevnt en sponsor som du kan kontakte når fristelsen til å ruse deg blir veldig sterk.
Dersom du heller ønsker å gjøre dette helt på egenhånd, vil det i stor grad handle om motivasjon og disiplin. Forsøk å legge vekt på alle fordelene ved å ikke ruse deg, og alle ulempene ved å ruse deg. Forsøk å unngå «triggere» som øker fristelsen (f.eks. spesifikke situasjoner, personer eller lignende). Husk at det ikke nødvendigvis er om å gjøre å fjerne fristelsen, men snarere å lære deg å stå imot fristelsen. Dersom du klarer dette lenge nok, er sjansen stor for at fristelsen for å ruse deg gradvis svekkes.
I tillegg vil du også finne tips i vår guide hjelp til å slutte med kokain. Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat dersom du vil snakke nærmere om dette.