Slutte med alkohol

Hei. Har i de siste tre år drukket mye i perioder.. alt fra 2 glass til 1 flaske vin.. de siste 2 mnd har jeg drukket stort sett hvær dag.. ønsker nå å slutte helt… lurer på om dette er høyt nok inntak til at kan vil få mere en lette abstinenser?

Kvinne, 35 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Så bra du har tatt en avgjørelse angående alkoholbruken din. Forbruket ditt er ikke veldig høyt og langvarig, selv om du har drukket hyppig den siste tiden. Det er vanskelig å forutsi nøyaktig hvordan du vil reagere med tanke på abstinenser. Folk er veldig forskjellige og reagerer ulikt. På helt generelt grunnlag vil vi si at det neppe vil gi deg kraftige abstinenser om/når du slutter.
Lettere symptomer på alkoholabstinens omfatter skjelving, uro, hodepine, angst, søvnvansker, marerittaktige drømmer, nedstemthet (dysfori) og svetting. Vi vil anta at det er noe liknende dette du vil oppleve. Slike abstinenser går temmelig raskt over og trenger ikke spesiell medisinsk behandling. Men det at de er «lette» i medisinsk forstand betyr ikke at det er behagelig eller uproblematisk. Det kan være lurt å planlegge før du skal slutte, slik at du setter av en ukes tid uten for mye forpliktelser og ting du må gjøre i den første tiden.