skole oppgave

hei, jeg har en skole oppgave der vi skriver om rusmissbruk i hjem med barn. det jeg lurer på er va gjør barnevernet vist det er rus i hjemmet og hva kan skje om det er det.

Kvinne, 18 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
I tilfeller der barnevern får informasjon om rusmisbruk i hjem med barn vil de nok først og fremt ta kontakt med de det gjelder og avtale møte og/eller hjemmebesøk for å kartlegge situasjonen. Hva som skjer etter det vil være avhengig av hva kartleggingen viser. Barnevernet er i først omgang interessert i å hjelpe foreldre slik at de kan ivareta sine barn på en god måte, men i tilfeller der foreldrenes omsorgsevne er sterkt redusert kan avlastningshjem eller plassering utenfor hjemmet være alternativer.
Hvis du skal skrive en oppgave om dette kan det kanskje være lurt å kontakte barnevernstjenesten for mer fyldig informasjon.