Skal ha presentasjon om rusmidler

Hei jeg skal ha en prestentasjon om Tobakk og Rusmidler. Jeg lurte på om dere hadde noe viktig informasjon om det dere kanskj kunne ha delt med meg. det hadde vært veldig fint å fått litt hjelp av noen som kan mye om det håper på svar

Kvinne, 13 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Bruk av tobakk er ikke det vårt kompetanseområde. Vi råder deg til å gå inn på slutta.no der finner du mye informasjon om det.
Når det gjelder rusmidler har vi mye kunnskap, men det er litt vanskelig for oss å svare deg når vi ikke vet mer nøyaktig hva du lurer på. Men vi kan gi deg litt nøkkelinformasjon og så kan du heller kontakte oss igjen dersom du lurer på noe mer.
Hva er et rusmiddel? Et rusmiddel er et kjemisk stoff som kan påvirke hjernen slik at du opplever psykiske og fysiske endringer. For at midlet skal bli brukt som rusmiddel må endringene kjennes gode ut. Noen rusmidler gir ikke gode endringer med en gang men kan gi det etterhvert hvis du fortsetter å bruke det.
Hvilke rusmidler finnes? Det finnes veldig mange rusmidler og vi pleier å dele dem opp i grupper utifra hva slags endringer de gir. Vi sier gjerne at vi har tre hovedgrupper: Sentralstimulerende (gir energi), dempende (du blir rolig) og hallusinogene (du opplever sansebedrag).
Hvilke rusmidler er mest vanlige? I Norge er det mest brukte rusmiddelet alkohol. Utover det er cannabis, MDMA/ecstasy, amfetamin, kokain og dempende medisiner det vi får mest spørsmål om på vår tjeneste.
Du kan lese mer om de forskjellige rusmidlene på våre faktasider.
Vi anbefaler også et besøk på våre sider om skoleoppgaver, der kan du finne mer nyttig informasjon.