Samboer som ruser seg på kokain

Hei. Samboeren min og jeg har to barn sammen. Jeg har tidligere oppdaget at han i perioder ruset seg på kokain når han var ute på byn eller på fester. Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke liker det og at stoffet ikke skal inn i huset hvor barna oppholder seg. Nylig oppdaget jeg kokain i huset og begynte å følge litt mer med. Det viser seg at han ruser seg hver helg- både fredag og lørdag mens han sitter hjemme. Jeg opplever at han har humørsvingninger, at han er irritabel og har liten tålmodighet ovenfor barna. Uten at jeg nødvendigvis vet om dette henger sammen. Jeg er veldig usikker på veien videre her. Har han et problem som må tas tak i- og må han ha hjelp av noen? Hvordan bør jeg gå frem for å få han til å innse at dette stoffet ikke kan være i huset hvor barna oppholder seg? Min store frykt er jo at de finner det og får det i seg! Tidvis tenker jeg nesten at han ikke bør være alene med barna- er dette en reell tanke?
Hilsen fortvilet samboer

Kvinne, 30 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Til dine konkrete spørsmål:
Har han et problem som må tas tak i – og må han ha hjelp av noen?
Det kan se ut som han har et problem. Om han bør ta tak i det, kommer litt an på. Hvis du tenker på ham som forelder, bør han absolutt det. I den grad han ruser seg før eller når han skal ha foreldreansvar, er det ikke greit. Det er også svært risikabelt å dra kokain inn i huset – barna kan få det i seg uforvarende.
Når han ikke er sammen med barna er det egentlig opp til ham selv hvordan han vil leve livet sitt. Dersom du mener det ikke er greit, bør han jo selvsagt gjøre noe med det – for barnas og forholdet sin skyld.
Om han må ha hjelp, kan vi ikke gi et fasitsvar på. Det er fullt mulig å slutte med rus på egen hånd. Men det forutsetter at han selv ønsker det og er åpen om hvordan det går. Han bør også kutte ut kontakten med alle som bruker eller tilbyr ham kokain. Han bør også vurdere å slutte med eller begrense alkoholbruken da dette øker faren for sprekk og tilbakefall på kokain.
Hvordan bør jeg gå frem for å få han til å innse at dette stoffet ikke kan være i huset hvor barna oppholder seg?
Du bør være veldig tydelig med ham. Det vil si at dersom dette skjer igjen, vil det få konsekvenser. Tar han dette inn i huset igjen, kan du si til ham at du kontakter barnevernet. Eller du kan si fra til hans arbeidsgiver, alle vennene deres e.l. Hva du skal gjøre må du selv bestemme ut fra hva du vet du klarer å gjennomføre. Det å dra stoff inn i huset må i hvert fall få en konsekvens som er såpass alvorlig for ham at han hører på hva du sier.
Tidvis tenker jeg nesten at han ikke bør være alene med barna- er dette en reell tanke?
Hvis han ruser seg eller er preget etter å ha ruset seg, bør han på det tidspunktet ikke være sammen med barna.
Det beste du kan gjøre, er å få hjelp til å snakke med ham om dette. Og hjelp til å finne ut hvordan du selv kan forholde deg til hans utfordringer. Hvis du skal ordne opp i dette på privaten, risikerer du fort å bruke veldig mange år og mye krefter på å være sint og fortvilet uten at det fører til noe. Det er ingen hokus pokus som kan «få ham til å innse eller endre seg». Han må selv ta et valg, om han vil sette sin familie og sine barn foran rus. Vi anbefaler deg å kontakte Bergensklinikkene som har et drop-in tilbud der du kan gå og få mer informasjon og veiledning på hvordan du kan gripe situasjonen an.