Ritalin og bivirkninger

Hei! Tok 1 ritalinpille som jeg hadde fått av en kompis som har ADHD. Jeg skulle øve til en prøve og tok pillen (klokken 20:00) og drakk to red bull samme kvelden. Lå våken hele natten, hadde hjertebank, angstfølelsen og var kjempevarm. Jeg begynte den nye dagen uten å ha sovet, og bivirkningene hadde roet seg ned men var fortsatt til stede. Dette var dagen før prøven så tenkte å ta en Ritalinpille til, denne gangen uten koffein for å unngå hjertebank, nervøsitet, humørsvingninger og «feber». Fikk de samme bivirkningene selv uten koffeinen og føltes som om jeg var grusomt bakfull (hjertebank, svimmelhet, feber). Senere om kvelden hørte jeg broren min i stuen, var 100% sikker på at han satt der men da jeg sjekket så lå han på rommet sitt å sov, noe som gjorde meg veldig forvirret, minutter senere skvetter jeg fordi jeg i sidesynet ser en skikkelse. Ble kjemperedd. Har nå lest meg opp på bivirkninger til Ritalin og så at hallusinasjoner o.l. Jeg lurer på om hallusinasjonene vil fortsette eller om dette kun var et engangstilfelle, da jeg aldri skal ta det igjen. Er det noe annet jeg bør gjøre etter opplevelsen min?

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette høres ikke ut som en god opplevelse for deg.
Problemer med å sove, hjertebank, angst og at man føler seg varm er ganske vanlige bivirkninger av Ritalin. Disse bivirkningene kan også forsterkes av koffeininntak. Det er altså ikke så rart at du reagerte på denne måten.  Det er riktig at Ritalin kan gi hallusinasjoner i noen tilfeller, men dette kan også ha sammenheng med at du har sovet lite. Det er ikke vanlig å få hallusinasjoner i ettertid.
Det beste du kan gjøre for å føle deg bedre er å ikke innta Ritalin, forsøke å slappe av og få noen netter med god søvn.