Ritalin. Er det farlig å ta for mye?

Jeg tar en 20 mg tabbelet ritalin om morning og en 10 kl 4.. i dag tok jeg med et uhell 2 20 mg isteden for 1. 20mg og 1. 10mg er dette farlig og blr jeg si ifra til lege og foreldre?

Mann, 15 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at det kan ta flere dager før denne tjenesten blir besvart. Ved bekymring angående helsetilstand etter medisininntak anbefaler vi å kontakte legevakt på telefon 116 117, AMK på telefon 113 eller Giftinformasjonen på telefon 22 59 13 00. Du er også velkommen til å kontakte RUStelefonen på chat eller telefon i åpningstiden.
Du skriver at du ved et uhell tok en 20 mg tablett i stedet for en 10 mg tablett Ritalin. Det er det er nok ikke farlig. Om du skal si det til foreldrene dine og legen, må du bestemme selv, de blir nok uansett ikke sure på deg siden det var et uhell. Det som kan være lurt er at du og foreldrene dine finner en måte du kan ta medisinene dine uten at det blir feil dose. Et tips er en dosett, det kan dere kjøpe på apoteket.