Reaksjon på hasjbeslag

Hei. Vår datter testet nylig hasj (for første gang) med venner. En av kameratene ble dårlig, så politiet ble tilkalt av foreldre som kom til for å hjelpe. Vår datter hadde stoffet (ca 3g) i sin veske, som ble beslaglagt av politiet. Nå er hun helt knust og veldig bekymret for hvilke reaksjoner som kan forventes. Har dere kjennskap til hva hun må være forberedt på? Hun og vi er veldig usikre. Takk for svar.

Mann, 50 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Etter legemiddelloven § 24 er det forbudt å besitte eller bruke stoff som står på narkotikalisten.
Etter straffeloven § 231 straffes den som «tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22 er å anse som narkotika.»
Skillet mellom besittelse etter legemiddelloven og oppbevaring etter straffeloven går ved 1-2 brukerdoser.
Når det er snakk om 3g hasj vil straffereaksjonen som regel være bot, men dette avgjøres etter en konkret vurdering i hver enkelt sak, der både alder og gjentakelse vil være faktorer som kan påvirke resultatet. Unge mennesker kan i noen tilfeller få tilbud om påtaleunnlatelse ved å inngå avtale med politiet om f.eks å avgi negative urinprøver over en viss tid.
Er man tidligere er ustraffet ville man altså sannsynligvis få en bot. Det vanlige er å ilegge et forelegg fra 2000 kroner og oppover.(Kilde: juristen. ung.no)
For å få et best mulig svar på hva som kommer til å skje, kan det også være ok å ta kontakt med politiet direkte for å høre deres vurdering av situasjonen.