Peth blodprøve

Hei, jeg er i en situasjon der jeg går til terapi hos dps. I nov 2018 ble det spurt om de kunne ta en gt gamma test, sammen med andre tester uten å forklare hvorfor. Jeg hadde ikke noe problem med det, da…
Gamma gt ga et resultat på 79 (<75)
I februar ble det stilt spørsmål om alkoholforbruk da leververdier var høye. Jeg spurte om de var så veldig høye, og fikk svar om at, ja de var høye. Jeg var ærlig om mitt forbruk, ca 6 X 0,33 øl, 2-3 ganger i uken, uten at det er en fast regel. Det var vi enig om at var litt i overkant, og jeg ble forespurt om å være avholdende slik at de fikk ta 2 x blodtest i mars og april 2019. Det sa jeg at var ingen problem, noe jeg forøvrig står inne for. Men det ble et par øl, med et meget lavt forbruk.
Jeg trodde det ble tatt en gamma-gt for å se om leververdiene ble lavere, men har idag fått resultater. De har tatt en peth test. Den har jeg ikke hørt om. Den var for øvrig på 0,079. Jeg har også tatt en ny peth test idag, og jeg går ut fra at den blir litt høyere pga av litt alkoholbruk.
Mine spørsmål:
Var leververdiene høy nok til å reagere?
Skulle jeg ha blitt opplyst om at de ble å ta en ren alkoholtest?
Kan dette få noen konsekvenser, i all den tid det var en avtale om total avholdenhet før disse prøvene? ( Mitt ansvar, men vanskelig og opprettholde 100% 🙂
Jeg føler meg litt lurt inn i dette, og vet ikke helt hvordan jeg skal reagere, da jeg er redd min reaksjon vil øke mistanke om alkoholproblem. Det blir en catch 22. Jeg står inne for mitt moderate forbruk, og klarer fint å navigere i det. Hva gjør jeg?
På forhånd takk.

Kvinne, 44 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Noen av spørsmålene du stiller er vanskelige for oss å svare på da vi ikke er helsepersonell, men vi tar det vi kan.
-Var din leververdi høy nok til å reagere?
Det kan ikke vi svare på, dette er noe du bør snakke med lege om.
-Skulle du ha bli opplyst om at de skulle ta en ren alkoholtest?
Ja, det synes vi at de skulle opplyst deg om. I tillegg synes vi du skulle fått en god forklaring på hvordan PEth-tester fungerer og hva som var hensikten med å ta det. Det er flere ting som kan gi forhøyede leververdier, og noen ganger brukes PEth som kartleggingsverktøy for å kunne bekrefte eller avkrefte at alkoholbruk er årsaken. I tilfeller der PEth verdier er lave over tid vil det kunne være nødvendig å utrede om det er andre ting som gjør at leververdiene er forhøyet.
-Kan dette få noen konsekvenser for deg?
Det er vanskelig for oss å vite om de tenker at dette får noen konsekvenser for deg med tanke på utredning og eventuell behandling. Men det vi kan si er at resultatet på 0,079 er lavt og vitner om et beskjedent inntak. Ingen kan pålegge deg et totalt forbud mot alkohol, og hvis det er viktig for videre behandling/utredning med fullt avhold så bør du opplyses om det (altså hvilke prøver som skal tas og hvorfor de skal tas).
-Hva gjør du?
Vi kan ikke si til deg hva du skal gjøre. Men vi tenker at du har vært ærlig med dem, og at det er lurt å fortsette med det og følge opp denne situasjonen som om det skulle vært et hvilket som helst helseproblem.
Her kan du lese mer om hva St.Olavs hospital skriver om PEth-prøver.