Marihuana og kondisjon

Hei, jeg har et par spørsmål om hvordan marihuana påvirker kondisjonen.
1. Hvor mye røyking skal til før det påvirker kondisjonen negativt, og i hvor stor grad påvirker det kondisjonen?
2. Jeg har røyket ca. 15 ganger i løpet av 1 helt år (0,5-1g hver gang), men sluttet fullstendig nå. Tror dere at jeg har fått dårligere kondisjon av dette, og hvis dette er tilfellet, hvor mye dårligere kondisjon?

Mann, 16 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
1. Røyking generelt kan føre til at blodet transporterer en økt andel karbondioksid (kullos) i stedet for oksygen rundt i kroppen. Dette gir dårligere kondisjon, du får raskere melkesyre og du får stiv muskulatur. Omfattende langtidsbruk kan altså svekke lungefunksjonen og blant annet gi økt risiko for kronisk bronkitt. Det har vært diskutert hvorvidt cannabis kan føre til andre lungesykdommer, som f.eks. KOLS. Men dette er ikke «vitenskapelig bevist.»
Konklusjonen må bli at cannabis vil kunne påvirke treningen negativt, og da i størst grad aerob trening, men at det skal ganske store mengder til.
I ditt tilfelle, vil forbruket vil neppe påvirke treningen veldig negativt. Det kommer an på hvilket nivå du er på.