Livet Uten Rus

Hei,jeg har vært av og på med amfetamin de siste årene.Begynte igjen og ruse meg for noen måneder siden.Det tok helt av da,nesten hver dag med amfetamin.Jeg sluttet igjen for noen uker siden,nå kjenner jeg en intens sug etter rus.Jeg har aldri vært så lei av livet og det og bare våkne opp om morgenen er så vanskelig.Jeg er veldig sint hele tiden,på alt og alle.Så blir jeg veldig lei meg etter jeg har skjelt noen ut,og begynner og tenke på om det er bedre at jeg bare tar det innimellom.Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.Jeg tenker hele tiden på om det er verdt og leve mer.Jeg føler at denne gangen klarer jeg bare ikke og gå gjennom det og slutte,igjen.Jeg har snakket med fastlegen.Han tar meg virkelig ikke på alvor.Jeg har aldri følt meg så alene som nå.Hvordan skal jeg klare og finne noe glede her i livet uten rus?Det er langt verre og slutte når jeg tar og inijserer det enn andre måter som tidligere.Hva mer kan jeg gjør når jeg ikke blir tatt på alvor,og legen min ignorer meg?

Kvinne, 27 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende situasjon for deg, og vi tenker at du vil ha godt av å få et støtteapparat rundt deg. Dette vil gjerne medføre at du føler deg mindre alene, at du får hjelp til å finne metoder for å takle problemene dine, og til å takle hverdagen uten rus.
Da er det viktig at legen din tar deg på alvor. Legen kan henvise deg til mange ulike behandlingstilbud. Hvis du ikke føler at legen tar deg alvorlig, bør du helt klart vurdere å bytte fastlege så raskt som mulig. Dette kan du gjøre via HelseNorge sine hjemmesider, og om/når du får en ny lege, bør du fortelle om at du har hatt dårlig erfaring med din tidligere lege, og at det er viktig for deg å bli tatt alvorlig. Da bør du også snakke om problemene du opplever, og be om at dere kan komme frem til en strategi for hvordan du bør gå frem videre. Kanskje trenger du en psykolog for å snakke om hvordan du har det, kanskje trenger du rusbehandling, kanskje begge deler, kanskje andre ting. Det finnes mange alternativer, men veien inn vil altså ofte innebære en henvisning fra legen.
I tillegg til oppfølging og behandling, er det også viktig å tenke på hva du trenger i livet ditt ellers. Hva er det som gjør at du har det vanskelig, og hva trenger du for å få det bedre? Det er det først og fremst du selv som har svaret på, men det er viktig å tenke konkret over dette. Kanskje trenger du en miljøforandring, eller kanskje trenger du å fylle tiden/tankene med aktiviteter, rutiner, personer o.l. som oppleves som positivt for deg? Kanskje har du venner/familie du kan snakke med om hvordan du har det, som kan være en hjelp og støtte for deg?
Kanskje vil du også finne noen nyttige tips i vår guide hjelp til å slutte med amfetamin. Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat dersom du vil snakke nærmere om din situasjon.