Legemidler og bilkjøring

Hei,
Lurer på:
1) Bruker av og til ved behov okynorm mot nevropati en gang /døgn i EN dose på 5-10 mg og min 8 t før bilkjøring.
Men under alle evt oppfylte forutsetninger ellers, kan man da også bruke denne dosen oxynorm SAMTIDIG MED stilnoct 5 mg ved behov?
Altså: samtidig : 5-10 mg oxy + 5 mg stilnoct av og til/ved behov?
2) Er klar over dette med halvering osv, men mener dette da blir innenfor regelverket.
Men Hva om oksy. tas med «halverte» doser medisin slik:
Sobril 15 mg
Vival 5 5 mg
Apodorm 5 mg
Imovane. 3,75 mg
Hva da?
3)a) Og til slutt:
Om man kutter ut oxynorm og kun tar nevnte andre medisiner over ved behov (monoterapi) kan man da ta fulle doser ift helsekrav og førerkort. F. eks 7,5 mg imovane og 30 mg sobril, 10 mg vival?
3)b) Og hva om man igjen kun tar 5/10 mg okxy f eks en mandag, men tok 15 mg sobril søndags kveld (kvelden før)? Henger sammen med spørsmål 1-3)a)….?
(Gjelder muligens særlig vival….?)
Tok man «full» monodose dagen før (30 mg) er gjerne ikke helsekravet oppfylt?
Takk foe hjelp! 🙂

Kvinne, 43 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og anbefaler deg å ta en prat med legen siden det dreier seg om såpass mange forskjellige legemidler.
Generelt kan vi si at helsekrav ikke er oppfylt ved bruk av OxyNorm når det tas kun en gang i døgnet med mindre du venter 8 timer før du kjører (som du skriver at du gjør). Grunnen til det er at OxyNorm er et korttidsvirkenede preparat, og om slike står det i førerkortveilederen følgende:
«For at korttidsvirkende opioider skal regnes som «langtidsvirkende», må de brukes slik at det gir en jevn serumkonsentrasjon gjennom døgnet. Dette forutsetter at det inntas med regelmessige mellomrom, fordelt på minimum tre inntak per døgn
Videre er det slik at du kan kombinere to legemidler og fortsatt innfri helsekravet, dersom du halverer dosen på begge. Men ved bruk av tre eller flere legemidler innfris ikke helsekravet. Hvis du skal bruke OxyNorm innebærer dette at du kan ta en halv døgndose OxyNorm + en halv døgndose av Stilnoct, Imovane, Sobril, Apodorm eller Vival. Du må da vente 8 timer før du kjører bil.
Hvis du ikke tar OxyNorm kan du ta full dose av et annet legemiddel, eller halv dose av to.