Konsulent – sjekke tøy/ryggsekk for spor av hasj?

Hei
Finnes det noen måte å få sjekket tøy/ryggsekk o.l for om det finnes spor av hasj eller liknende stoffer.
Vi fant en bag hjemme etter helga som inneholdt en uthulet sigarett og blått Rizla sigarettpapir

Mann, 51 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Dersom dere leverer klær/ryggsekk til politiet, vil de muligens kunne sjekke om det finnes spor av hasj eller andre stoffer. Dette handler om ressurser og prioriteringer for politiet. En narkohund vil kunne lukte om det har vært noe i sekken, men disse hundene er ofte utplassert på strategiske steder og har nok temmelig fulle «avtalebøker».
Men, dersom dere mistenker at noen har vært i besittelse av rusmidler (f.eks. en sønn/datter), anbefaler vi heller at dere forsøker å ta opp bekymringen med vedkommende direkte, på en rolig og ikke-formanende måte. Vi vet ikke om dere har forsøkt dette allerede eller ikke, men dersom dere kontakter oss på telefon eller chat i våre åpningstider, kan vi ta en samtale om mulige fremgangsmåter.
Vi tipser også om våre guider til foreldre. Vurder også å snakke med hasjavvenning.no, de har en avdeling i Kristiansand/Vest-Agder.