Klarer ikke begrense meg selv med alkohol

Hei! Hver gang jeg er på fest, eller drikker alkohol, så klarer jeg ikke begrense meg.
Av en eller annen grunn, så føler jeg meg ikke full nok før jeg er i det stadiet at jeg sovner på noen sekunder hvis jeg lukker øynene. Dette tar meg sånn cirka 6 øl og en del shots med 40%. Dette er slitsomt for meg, siden det rett og slett ikke er gøy. Det høres rart ut, men når jeg først drikker, så føler jeg meg nesten avhengig. Jeg har dog nesten aldri hangover, siden jeg er ganske flink på å drikke nok vann, og spise mye proteiner før jeg legger meg til å sove etter fest. Dette er nok kanskje ikke hovedgrunnen til spørsmålet mitt, det er mer det at når jeg enten er ute og tar en øl med en kompis/kjæresten, eller en vennegjeng, så føler jeg at jeg MÅ ha mer, selvom det da er etter jobb kl 17 på en mandag. Hvis jeg ikke har penger til mer, eller ikke rekker mer, så føler jeg en slags abstinens etter å bli full. Nå er det også verdt å nevne at jeg bare drar på fest 2-3 ganger i måneden, men tar ofte en øl ute, som som oftest blir til mye mer enn en…
Det er irriterende for meg, og det er slitsomt, og jeg føler at jeg er avhengig i øyeblikket jeg får i meg alkohol. Hvis det var forståelig..??
Har slitt med dette det siste året, har hatt mye depresjoner, og vært i en psykose lignende tilstand i følge psykolog (går ikke til psykolog lenger siden jeg har aldri vært så lykkelig i livet som nå). Det var da denne «avhengigheten» begynte. Jeg følte aldri at jeg brukte rus som en rømningsvei for probleme mine, men jeg innser nå at det var kanskje det jeg gjorde i underbevvistheten.
(tror kanskje jeg akkuratt svarte på mitt eget spørsmål?) Vel, jeg sender inn uansett :))
Hilsen en frustrert 18 år gammel gutt.

Mann, 18 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver er ikke et uvanlig problem., det er mange som opplever at de får lyst til å drikke mer hvis de først begynner å drikke. Om du ønsker å få bedre kontroll når det gjelder inntak av alkohol så finnes det dessverre ingen trylleformularer ,men her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det.
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er i godt humør? Når du er i dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
Mer omfattende råd om hvordan du skal gjøre dette på egen hånd finner du på rushjelp.no.
Lykke til og ta gjerne kontakt med oss på telefon 91508588 eller chat hvis du ønsker en nærmere prat om situasjonen.