Hjelp til en rusavhengig/psykisk syk

Hei. Vår sønn har en eks. kjæreste som drikker seg fra sans og samling. Hun trenger da hjelp , og han har ofte vært og hjulpet henne, og f.eks kjørt henne på legevakta. Selv er han i et nytt forhold. Hans nye kjæreste synes nå at det begynner å bli nok ettersom dette har pågått i over et år. Problemet er at eksen ikke har noen venner og at familien ikke klarer mer. Sønnen vår ikke samvittighet til å slutte å hjelpe. Han er redd for hva som kan skje. Vi vil gjerne hjelpe til slik at alle får et bedre liv. Hva kan vi gjøre. Mener hun har vært på et behandlingssted en gang, men det er visst noe galt med all hjelp.

Kvinne, 62 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Den eneste måten man kan hjelpe henne på, er dersom hun selv vil ha hjelp. I så fall bør hun selv ta kontakt med et hjelpetilbud, evt. få en henvisning via sin fastlege. Det er viktig at hun får hjelp fra de som faktisk er kvalifisert for en slik oppgave. Dersom hun ikke ønsker slik hjelp, er hun selv ansvarlig for det valget (og for eventuelle konsekvenser av valget sitt). Da blir det feil at din sønn skal være den som stadig rykker ut, og vi forstår godt at hans nye kjæreste opplever dette som krevende. Det blir selvsagt opp til ham selv, men her tenker vi at sønnen din burde sette en tydelig grense ovenfor sin ekskjæreste.
Neste gang en slik episode oppstår, bør han heller ringe 113. Dersom 133 kontaktes hver gang dette skjer, vil det være mer dokumentasjon på situasjonen og større sjanse for at noen tilbyr henne hjelp.
Både du, sønnen din eller andre involverte er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat, så kan vi snakke nærmere om denne situasjonen.