Hei, jeg er en ungdom fra Akershus har i løpet av de siste to dagene tatt tilsammen 13 Delmosart 36mg metyfenidathydtoklorid depottabletter (ikke alle på en gang tre styk på det meste om gangen) har ikke sovet eller spist noe særlig de siste to døgnene. Tenkte og bruke tablettene til konsentrasjon mens jeg spiller på pcen min. Hadde hallusinasjoner (ikke så veldig mye) og ble kvalm men kastet ikke opp. Huden min klødde også litt. Hadde også litt hyperventilering. Føler meg helt grei nå men har fortsatt ikke sovet Trenger jeg og dra til legen? Veier forresten rundt 50/55 kilo

Mann, 16 år fra Akershus


RUStelefonen svarer:

Så bra at du tar kontakt om dette. Det kan dessverre ta en del tid å få svar her, så når du får dette svaret, er du trolig kommet deg over det verste.

De symptomene du beskriver tyder på mild/moderat forgiftning. Det beste å gjøre når du har fått i deg for mye metylfenidat, er å ringe enten Legevakten (nummer 116 117) eller Giftinformasjonen (nummer 22 59 13 00). Begge er døgnåpne. De kan fortelle deg om symptomene er så alvorlige at du bør få behandling.

Dersom du fortsatt ikke føler deg bra, kan du ta kontakt med lege.

Det er ikke slik at jo mer metylfenidat du tar, jo mer konsentrert blir du. Det er kun i små doser at metylfenidat kan virke skjerpende. I store doser blir du tvert i mot mindre fokusert og mer surrete.