Hasj- funnet hasj på rommet til sønnen min

Ryddet på rommet til min sønn på 17 år og fant hasj i en liten eske . Er det noen vi kan kontakte som kan snakke med han om farer og om en dårlig retning han går? Jeg er alenemor til to ungdommer, når jeg snakker med han om dette er jeg redd han ikke-streikende det alvorlig nok.

Kvinne, 48 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette kan være et vanskelig tema å snakke om. Derfor har vi laget en guide til hvordan du kan snakke med noen om deres cannabisproblem.
Det kan være veldig frustrerende å oppleve at han ikke tar dette på alvor, eller forstår konsekvensene av det han gjør. Det er imidlertid sjeldent veldig effektivt å forsøke og overtale ham til å slutte ved å ramse opp mulige konsekvenser.
Her følger noen tips for kommunikasjon med en som bruker cannabis:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens cannabisbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
I tillegg til å snakke med ham selv kan dere søke hjelp. Du kan for eksempel ta kontakt med utekontakten der dere bor. De har rådgivningstjeneste både for ham og for deg. De kan også henvise videre ved behov. Et annet alternativ er å ta kontakt med kontaktlærer eller sosiallærer på skolen.