Førerkort

Hei. Jeg mistet lappen for noen måneder siden, og i løpet av sperrefristen min ble jeg tatt for besittelse av 5g hasj. Nå skal jeg søke om lappen igjen, men er virkelig redd for at jeg ikke skal få godkjent vandel på grunn av dette. Har aldri blitt tatt for å røyke hasj, eller bruke noen form for narkotika, har heller ikke avlevert noen positive urinprøver. Har søkt rundt om dette med vandel, da står det at vandelen min skal vise meg frem som »edruelig», noe jeg er når jeg ikke har brukt noen stoffer. Kan dette føre til at jeg får en enda lenger sperrefrist, og at jeg evt ikke får ta lapppen igjen nå? Er kjempe redd og desperat etter svar

Mann, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Din edruelighet skal vurderes ut fra om du bruker rusmidler på en slik måte at det gjør det uskikket til å kjøre bil. Dersom du ikke bruker noe, er du edruelig. Det er allikevel trafikkstasjonen som må vurdere dette ut fra hva de mottar fra politiet. Om du ikke oppfyller kravet til edruelighet og mener dette er feil, kan du klage på vedtaket. Det finnes eksempler på folk som har vunnet i retten mot staten i slike saker. Her er et eksempel på en slik sak.
For råd og tips bør du snakke med noen av disse: