Fikk en tablett subutex for lite

Jeg er i LAR og henter subutex på apotek hver mandag, og får med for en uke. Denne gangen har de sendt med en for lite, og i dag er det søndag.
Moren min har 10mg morfin sulfat til smertelindring pga kreftmetastaser i skjelettet. Kan jeg få et par av henne for å lindre mine nå stadig stigende symptomer på abstinens fordi jeg ikke har fått subutex i dag? Vil det fungere? (Nå får jeg vel ikke svar på dette i dag, men kanskje det kan hjelpe andre senere)

Kvinne, 31 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Før vi svarer deg, vil vi gi litt bakgrunnsinformasjon om de ulike medikamentene du nevner. De preparatene som er aktuelle for deg er satt i fet skrift.
Noen opioider er fulle agonister og noen er partielle agonister. Preparater/rusmidler som gir maksimal, «full» respons på opioidreseptorene i hjernen kalles fulle agonister. Eksempler på fulle agonister er morfin, heroin, oksykodon, metadon, kodein. Ikke alle fulle agonister er like «sterke» – morfin er f.eks. sterkere enn kodein, og fulle agonister har litt varierende virkninger.
Preparater som ikke gir full respons, selv ved høy konsentrasjon, kalles partielle agonister. Buprenorfin er en partiell agonist. Subutex, Suboxone og Temgesic er de buprenorfinpreparatene vi hører mest om.
Blanding av fulle og partielle agonister. Har du først tatt buprenorfin, kan denne sperre effekten av morfin så lenge du har den i blodet. Derfor bør du vente til virkingen av buprenorfin er mer eller mindre helt ute før du tar morfin. Buprenorfin virker såpass lenge, at det her er snakk om å vente minst ett døgn, om ikke lenger. Subutex virker lenge (depotmedikament) og det er dermed viktig å vente lenge nok for ikke å «ødelegge» virkningen av morfin. Abstinensreaksjoner er et tegn på at konsentrasjonen av Subutex i kroppen din er på vei ned, og jo lengre du klarer å vente før du tar morfin, jo bedre virkning vil den ha.
Vi anbefaler deg å lese vår artikkel om dette, «Fakta om heroin, morfin og andre opioider«.