Familiemedlem er avhengig av smertestillende

Noen i min familie har blitt avhengig av smertestillende og kjøper også dette privat, hen sitt nære nettverk hjelper hen med dette isdedenfor å se hvor farlig dette er å gi hen hjelp til å bli bedre. Finnes det noe annet jeg kan gjøre enn å snakke med de noe jeg har gjort tusen ganger som skaper uvennskap. Anmelde? Vil det kunne hjelpe, føler st fet snart står mellom liv oh død og jeg klarer ikke å stoppe dette alene og nettverket er lite.

Kvinne, 28 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er en veldig vanskelig situasjon du beskriver. For det første fordi hen som har problemet ikke vil ha hjelp. For det andre fordi hens familie er med på å legge til rette for at misbruket kan fortsette. Dette gjør at det er en vanskelig oppgave å skulle endre på det. Du kan forsøke å få familien med på en samtale med et Veiledningssenter eller familievernkontor. Det kunne nok vært nyttig for dem å få hjelp til å finne en bedre måte å forholde seg til situasjonen på.
Når du sier «anmelde», mener du kanskje til politiet? Det kan du selvsagt gjøre, men politiet kan neppe hjelpe hen til å endre seg. De kan egentlig bare forholde seg til det juridiske. En mulighet er å snakke med vedkommendes lege eller arbeidsgiver. Uttrykke bekymring for situasjonen. Dette kan slå begge veier. Det kan føre til at hen mister sine medisiner (og kjøper mer ulovlig) eller at det blir problemer med jobben. Men det kan også føre til at hen «våkner opp» og tar tak i problemet.
Det aller viktigste pårørende kan gjøre, er å ikke legge til rette for at misbruk skal fortsette. Slik vi ser det, er det kanskje her du har mest igjen for å sette inn støtet.