Er LSD farlig?

Hei, har veldig lyst til å prøve LSD. Har tatt psykedelika to ganger tidligere, men har ikke noe effekte. Prøvde en halv lsd lapp en gang, og trøfler i Nederland en gang. Lurer derfor på om det er noen som ikke blir påvirket av slike substanser. Har veldig lyst å få hele opplevelsen. Lurer derfor på om detter er et farlig substans. Hører og leste mye forskjellig. Blant annet at man kan risikere å «aldri lande» (at man aldri blir edru). Eller om man kan få en kortsiktig eller permanent hjerneskade. Hører også at folk får mye depresjon og angst. Selv har en bekjent fra byen tatt sitt eget liv under innflytelsen av LSD. Er derfor veldig nysgjerrig på hva dere mener er en normal førstegangs dose og normale bivirkninger/konsekvenser, og hva som er mere sjeldne bivirkninger. Hva man bør gjøre/ ikke gjøre i forkant og under påvirkelsen av LSD

Mann, 19 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er svært delte meninger om hvor farlig LSD er. Det korte svaret er at LSD kan være veldig farlig – for noen. Noen opplever inntak av LSD som positivt, som en kilde til eufori og selvinnsikt. Andre opplever den hallusinogene virkningen som overveldende og skremmende, noe som potensielt kan utløse sterke psykiske reaksjoner som panikkangst o.l. Dette er noe som er helt avhengig av personen som tar stoffet, samt hvilke erfaringer og forventninger vedkommende har.
Andre ting som påvirker LSD-rusen er hvordan den som tar det har det. Er man deprimert og urolig før inntak, vil dette ofte forsterkes. Rusen blir også sterkt påvirket av omgivelsene men er i. Er man i et trivelig sted i skogen eller et vakkert rom i et fint hus, vil det påvirke opplevelsen positivt. Er man på et skummelt sted der det er mange ukjente folk man er usikker på, vil dette påvirke negativt.
Mer informasjon om skadevirkninger og forhåndsregler ved bruk av LSD finner du i denne artikkelen på vår hjemmeside.