Hei! Min samboer har ME og mesteparten av dagene har hun mye smerter i muskler og ledd, samtidig som hun ikke har energi til noe som helst…
Dette gjør jo selvsagt at hun tar mye smertelindrende (ibux).
Har lest mye om CBD og at dette har mange fordeler med feks smertene og utmattelsen.
Vi har snakket med legen om resept på dette (cbd helt uten THC), men han ønsket at vi først og fremst tok kontakt med dere ang om det kan hjelpe på smerter++ og om det er mulige ulemper?
Mvh NN (anonymisert)

Mann, 24 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Først og fremst takker vi for tilliten, både fra deg og legen – men dessverre er ikke vi kvalifisert til å gi medisinsk rådgivning.
I våre øyne er det mer naturlig at du/dere kontakter Statens Legemiddelverk, som jobber mer direkte med denne typen problemstillinger på en daglig basis. Du/dere kan (gjerne i samråd med lege) ta kontakt med Foreningen for Cannabismedisin. Foreningen jobber for å integrere cannabismedisin i helsevesenet og ønsker å være en ressurs for pasienter og helsepersonell ved å formidle forskningsbasert kunnskap.
Vi kan si litt generelt om CBD, men vi ønsker altså ikke at denne informasjonen skal være hele grunnlaget for legens vurdering – simpelthen fordi vi i RUStelefonen ikke er medisinsk utdannet.
Følgende sitat er hentet fra WHOs anbefaling om internasjonal regulering av CBD:
There are no case reports of abuse or dependece relating to the use of pure CBD. No public health problems have been associated with CBD use.
CBD has been found to be generally well tolerated with a good safety profile. Adverse effects of CBD use include loss of appetite, diarrhoea, and fatigue.
Therapeutic applications of CBD are being researched for a variety of clinical uses. Research in this area is most advanced in the treatment of epilepsy.
(…)
There is no evidence that CBD as a substance is liable to similar abuse and similar ill-effects as substances in the 1961 or 1971 Conventions such as cannabis or THC, respectively.
Ut ifra denne teksten, fremgår det at det fremdeles pågår studier for å kartlegge de medisinske bruksområdene for CBD. Teksten nevner ingenting om smertelindring spesifikt, men det er nærliggende å anta at smertelindring er blant anveldelsesområdene som per dags dato vurderes klinisk. Denne artikkelen fra RELIS nevner bl.a. at «Norske og utenlandske oversiktsartikler har tidligere oppsummert at det er sannsynlig at legemidler som inneholder cannabinoider kan ha positive, symptomlindrende effekter i noen pasientgrupper med kroniske smerter. Effekten er mer tvilsom ved akutte smerter» (merk at artikkelen er datert til 2013, og at enkelte opplysninger om lovverk har endret seg siden den gang).
Du kan også lese om godkjenningsfritak for CBD med inntil 1 % THC og generelt om CBD og regulering på hjemmesidene til Statens Legemiddelverk.
Kort sagt kan vi dessverre ikke si noe bastant om hvilken nytte CBD har på smertelindring, da dette er noe som fremdeles er under klinisk utprøving. Det er riktignok en rekke artikler og brukerforum på nettet som støtter påstanden om at CBD kan ha positiv effekt som smertelindrende, men vi velger å ikke poste disse da vi ikke kan gå god for kvaliteten/troverdigheten. Likevel gjør vi et unntak med denne studien, som gir en grundig diskusjon omkring erfaringer med medisinsk bruk av CBD.