Cannabis og CRP verdier

Min mann har uhelbredelig kreft, vi har funnet ut at hans symptomer lindres med lave doser cannabis som støtte til morfin han får for smertelindring, cannabis hjelper på matlyst og velbefinnende og demper kvalme.
Vi tør ikke ta opp denne egenmedisineringen med lege på pallativt team, eller med onkolog i frykt for at legen vil stille seg negativt til dette.
Nå har hans CRP verdier steget brått, jeg lurer på om cannabisen kan være en årsak til dette og om vi bør legge bort denne egenmedisineringen, eller eventuellt om det er nødvendig å nevne dette for legen.

Kvinne, 39 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi synes det er vanskelig å gi dere noen råd i denne situasjonen. Vi har forståelse for at han ønsker å bruke cannabis om han opplever at dette hjelper. Samtidig tror vi at det er en fordel om behandlere har innsikt i all medisinering for å kunne gi best mulig hjelp. På grunn av at cannabis er illegalt, kan vi imidlertid ikke vite hvordan legen reagerer, og det er antagelig også noe dere bør ta i betraktning når dere vurderer å fortelle om dette til legen.
Normalt vil ikke cannabisbruk gi utslag i forhøyet CRP. Imidlertid har vi ikke kunnskap om hvorvidt dette kan forekomme i enkelte tilfeller.