Cannabis og conserta

Så eg har adhd å går på conserta. Sånn rundt 70mg. Jeg har prøvd å røyka hasj noen ganger og har snakka me helsesøster om det. Og jeg har sakt jeg ska stoppe me det, siden det ikke er bra i det hele tatt og me tanke på medesinene jeg allerede bruker. Men etter siste gang som var for ca 9 dager siden så va det noe rart som skjedde. Nør jeg gar røyka me vennene mine så er de ganske chill og rolig, mens jeg blir sikkelig hyper og dette bort i en «drøm» i spnn 5-10 sekunder åsså komme jeg tebake. Men det bruke bare å var når jeg nettopp har røyka. Men når, flere dager etterpå så kan jeg av og te detta bort i den «drømmen» i noen sekunder bare sånn plutselig. Føler der skjer mest når jeg er glad og ler. Har snakt me noen venner og de sa det er noe som ikke komme te å gå bort siden det har skjedd en feil når du røyka sist da. Å jeg er livredd for det er jo slitsomt og dett bort i «drømmer» innimellom. Jeg lurer egentlig mest på hvorfor jeg er i de «drømmene» av og te når det er over 1 uke siden jeg gjorde det?

Kvinne, 16 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kan derfor ikke svare deg konkret på akkurat hva dette skyldes og hvor lenge det vil vare. Det er derimot nærliggende å tenke seg at dette henger sammen med cannabisen. Cannabis er jo både et dempende middel (kan oppleves som sløvende), men er også svakt hallusinogent (en påvirkning av hjernen som kan fremkalle psykoselignende bevissthetsforandringer, opplevelse av å «se ting»).
Sannsynligvis kommer dette til å gå bort mer med tiden, og nå har det gått relativt kort tid. Skulle dette derimot vedvare og det er plagsomt for deg, så kan du oppsøke legehjelp for et mer konkret svar på ditt spørsmål.