Blackout

For ca. 2 uker siden var jeg på en fest. Jeg tok en del rus middler. Alkohol, noen piller amfetamin (sikkert 5 stykker elns), og 2 lines med kokain + et par drag med hasj. Jeg tok ikke alt dette samtidig men tok mer og mer ettersom jeg ikke var like påvirket som jeg ville. Jeg har forresten aldri tatt noe annet en hasj før. Alt gikk fint helt til en gutt jeg ikke kjente kom bort å ga meg en pille med noe jeg ikke visste hva var. Jeg tok imot fordi jeg var glad for å få noe gratis, men synes det var merkelig at jeg fikk tilbudt dette gratis ettersom jeg måtte mase meg til det andre jeg fikk og betalte for det. Uansett, etter jeg tok denne pillen ca i 2-3. tiden (om natten) husker jeg absolutt ingenting. Jeg aner ikke hva som skjedde etter dette. Jeg våknet opp klokken 4 på ettermiddagen i et rom dagen etter. Er det sannsynlig at det var den siste pillen som gjorde at jeg blacket og har dere noen ide om hva det kunne være siden jeg ikke aner hva som skjedde disse 13-14 timene? Er det normalt å blacke ut så lenge? Og er det sannsynlig at jeg bare har gått å lagt meg og at det er derfor jeg ikke husker noe, eller kan det hende jeg har festet lenge bare at jeg ikke husker det? Stresser meg litt for jeg var bare med masse fremmede gutter disse timene som blant annet stjal alle tingene mine. Var forresten veldig dårlig og utrulig kvalm i flere dager etter.

Kvinne, 17 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Den mengden rusmidler du beskriver å ha inntatt  før du tok den siste pillen vil i seg selv kunne gi black out. Om det er pillen du tok på slutten av kvelden som utløste black outen er vanskelig for oss å si og vi hva det var du fikk har vi heller ikke svar på. Black out kan av og til vare lenge.
Du er bare 17 år og unge mennesker er mer sårbare når det gjelder bruk av rusmidler. Opplevelsen du beskriver må ha vært svært ubehagelig. Det kan være bra for deg å snakke med noen om hva du har opplevd. Helsestasjon for ungdom er et ok sted å henvende seg og du kan føle deg trygg med hensyn til informasjonen du kommer med. De som jobber der har taushetsplikt.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 91508588 eller chat for en nærmere prat om det du har opplevd. Alle henvendelser er anonyme.