Analytiker – hva er konsekvensene av å spørre fastlegen om en resept på Antabus?

Hva er konsekvensene av å spørre fastlegen via HelseNorge om en resept på Antabus? Jeg ønsker resepter men jeg har mye å tape dersom en lege skulle rapportere et mistenkt «alkoholmisbruk»

Kvinne, 31 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Dersom du innrømmer ovenfor legen at du har et «alkoholmisbruk», er legen pålagt å melde fra til barnevernet dersom du har omsorg for barn. I tillegg er legen pålagt å vurdere om førerkortet ditt skal inndras (midlertidig). I prinsippet er dette en vurderingssak fra legens side, som handler om hvorvidt din alkoholbruk «kan føre til forstyrrelse i atferd og gi helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko» (ref. Førerkortveilederen, avsnitt om alkohol). Men i praksis har vi likevel inntrykk av at mange leger har lav terskel for å anmode om at førerkortet dras inn. I så fall blir du nødt til å gjennomføre en periode med regelmessige urin- eller blodprøver (normalt 6 måneder), før du får førerkortet tilbake «på prøve», sett at prøvene viser avholdenhet.
Uansett anbefaler vi at du vurderer å be legen om hjelp. Dersom du føler at det er Antabus som må til for at du skal få kontroll på alkoholbruken din, vil kanskje fordelene av dette veie opp for eventuelle ulemper? Det er selvsagt noe du selv må vurdere, og det er jo i prinsippet også mulig at legen vurderer det slik at du ikke trenger å få førerkortet inndratt.
Kanskje vil du også finne noen nyttige tips på våre sider om hjelp til å slutte med alkohol.