Amfetamin og GHB

Hei!
Jeg har inntatt amfetamin en gang ved sniffing, og lurer på om dette vil få skader for nesen? Jeg har ikke tenkt å innta det igjen. Jeg lurer også på hvor lang tid det ca. vil ta å bli avhengig av GHB. Jeg har drevet med dette en stund og er redd for at jeg begynner å bli avhengig. Nå når jeg merker dette blir jeg redd og skal prøve å ikke fortsette med det.
Takk for svar.

Kvinne, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at det kan ta noen dager før spørsmål på denne siden blir besvart. Ved bekymring for helsetilstand etter inntak av rusmidler anbefaler vi å kontakte legevakt på telefon 116 117 eller Giftinformasjonen på telefon 22 59 13 00. Du er også velkommen til å kontakte RUStelefonen på chat eller telefon i åpningstiden.
Det stemmer at problemer med nesen kan bli en konsekvens ved langvarig inntak av amfetamin. Dette viser seg gjerne som blødninger og sår på slimhinnene. Vi regner det ikke som sannsynlig at din enkeltepisode med sniffing vil påføre deg varige skader i nesen.
GHB er et vanedannende rusmiddel. Hvis du inntar stoffet flere ganger over en periode er det også sjanse for at du opplever toleranseøkning. Med dette menes at at du får behov for å innta stoffet oftere og/eller i større doser enn tidligere. Du sier at du har drevet med dette «en stund» og at du er redd for å være «avhengig». Det er vanskelig for oss å vite hvor lenge du har brukt GHB, men den typen avhengighet du snakker om kan inntreffe etter ganske kort tid.