Alkoholproblem – sykemelding?

Kan man få sykemelding grunnet alkoholproblem?
Jeg er pendler. Mannen min bor i Stavanger (mitt hjemsted) mens jeg jobber i Kristiansand
Grunnet ensomhet eller kjedsomhet, eller begge deler, har jeg kommet i en situasjon der jeg konsumerer for mye og for ofte. Er på god vei til å bli avhengig, hvis jeg ikke allerede er det.
Ønsker å flytte hjem igjen. Mannen min drikker ikke og kan «passe» på meg
Kan jeg få sykemelding eller må jeg si opp jobben? Holder ikke ut særlig lenger

Kvinne, 61 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi er kjent med, vil ikke en lege typisk gi sykemelding ved et alkoholproblem i seg selv. Men dersom du skulle gått i behandling for et alkoholproblem, vil du normalt kunne få en sykemelding i den perioden. Uansett anbefaler vi at du avtaler en legetime så snart du kan, og snakker om dine problemer med legen. Der vil du kunne få et endelig svar på spørsmålet om sykemelding, og du vil kunne få hjelp til hvordan du kan håndtere dine problemer videre.