Alkoholisert svigerfar. Jeg trenger råd!

Hei! Min kjære svigerfar er alkoholiker. Det har han alltid vært, helt siden min mann og hans søsken var liten. Det har ikke vært enkelt og er fremdeles vanskelig. Det er i perioder og selv etter over 10 år sammen synes jeg det er vondt og vanskelig, særlig pga barna våre. Jeg har aldri hatt slikt i min oppvekst og er veldig klar på hvor grensene for bruk av alkohol og involvering av barn går. Jeg er selv avholds. Min mann sine søsken har ikke samme syn og har aldri holdt barna sine unna. De snakker også ufint om faren med barna tilstede. Det jeg synes er veldig trist er at svigerfar kan bli tilbudt alkohol av de ved tilstelninger – til og med i gode perioder – for så å naturligvis «falle utpå» igjen. For så at de klager over han, blir oppgitte og baksnakker han. Jeg får veldig vondt av han for dette. Siden oppveksten til min mann med all denne alkoholen, så er det er vanskelig tema for oss å få snakket om. Vi er nå inne i en periode med parterapi, pga bl.a dette og dårlig kommunikasjon, og dette er neste tema på bordet. Hvordan kan jeg få lagt frem mine tanker, bekymringer og følelser uten at det skal bli tatt som kritikk eller bli tatt feil? Jeg ønsker min svigerfar kun alt godt, at han skal få mulighet til å bli frisk. Jeg har aldri snakket stygt om han og vil at de andre skal slutte å si stygge ting og slutte å muliggjøre avhengigheten. Jeg trenger full forståelse fra min mann ang grensene for hva som er greit ifm alkoholisert bestefar og barna våre. Det er ikke greit å baksnakke han med de til stede. Jeg ønsker at ungene skal få vite det på en ryddig og ordentlig måte. Hvordan få han til å forstå og respektere dette?

Kvinne, 40 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en sammensatt og krevende situasjon, både for deg selv og andre involverte. Det er godt å høre at du ønsker det beste for svigerfaren din, men samtidig leit å høre at ikke alle i familien deler din holdning. Samtidig er det også viktig å huske på at de andre i familien sannsynligvis har et litt annet utgangspunkt enn deg, og har en historikk med denne mannen som kanskje er litt mer dyptgående. Kanskje har dette en sammenheng med hvorfor de tenker og handler som de gjør, kanskje ikke. Uansett er det vanskelig å kontrollere hvordan andre tenker og handler, men du kan gå fram som et godt eksempel for din egen del.
Uansett tenker vi at dette handler om nettopp kommunikasjon dere imellom. Sånn sett er det positivt at dette er noe du og mannen din skal snakke sammen om i parterapi – det høres ut som et naturlig sted å begynne. Du spør om hvordan du skal legge fram dine tanker, og der tenker vi at du simpelthen må si det som det er, og beskrive de tankene/følelsene du har så presist du klarer. I en terapeut-setting vil du sannsynligvis kunne gjøre dette på en mest mulig ryddig og ordentlig måte, så der må du simpelthen bare hoppe i det.
For øvrig er det også viktig å huske at svigerfaren din selv også sitter på hovedansvaret. Det er selvsagt uheldig at han tilbys alkohol når han i utgangspunktet har alkoholproblemer, men det er tross alt han selv som velger om han tar imot drikken eller ikke. Dersom han selv ønsker hjelp for sine problemer, kan han selv oppsøke dette. Der finnes det mange alternativer, og ofte så innebærer det å få en henvisning fra fastlegen til et egnet tilbud.
Når det gjelder barna deres, kan det kanskje være greit at en fagperson snakker med dem om svigerfaren din – en fagperson som har pedagogisk kompetanse på å snakke med barn om vanskelige og «voksne» problemstillinger. Dette kan f.eks. være en barnevernspedagog, en barnelege eller lignende.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, dersom du ønsker å snakke nærmere om din situasjon.