Alkohol sine positive sider

hei, eg skal ha ein presentasjon om alkohol i kristendom faget og skal ha både posetiv og negative sider med deg. Eg synset det er vanskelig å komme på posetive sider med dette. eg skal itillegg ha ein etisk spørmål som kommer til å gå ut på drikkepress, og lurte på kva som er posetivt med det også

Kvinne, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Alkohol har positive sider, ellers hadde nok få brukt det. Som du sikkert vet har alkohol også mange neagtive sider, men siden du spør om de positive sidene fokuser vi på disse i dette svaret.
En positiv side med alkohol kan være virkningen av det. Du kan for eksempel bli glad og utadvendt. Det er noe mange liker. I tillegg liker noen smaken av alkoholholdige drikker, og liker for eksempel å drikke vin til maten.
Når det kommer til drikkepress er det i utgangspunket en negativ ting. Folk skal få lov å velge helt selv om de vil drikke alkohol, eller ikke. De skal hverken føle seg presset til det ene eller det andre. Men hvis vi skal prøve å finne noe positivt er kanskje det at de som utøver drikkepresset sjeldent mener noe vondt med det. Ofte er det bare et utrykk for at de faktisk har veldig lyst til å ha deg med på fest, eller dele den gleden de opplever at alkohol gir dem.
Du kan finne mer om ulike sider ved alkohol her: https://www.ung.no/alkohol
Lykke til med presentasjonen!