Alkohol – mulig at jeg kan få antabus av legen?

Hei. Jeg er 29 år gammel jente/dame. Jeg har hatt et rusproblem siden jeg var 14. Jeg var multimissbruker. Brukte piller, hasj, amfetamin alkohol++. For seks år siden ble jegg innlagt på avrusning da jeg kom ruset på jobb på noe stærkt syntetisk greier. Jeg har så og si slutta nå. Går på stesolid som jeg spinker og sparer på til det er nød for jeg får så lite av legenm 2mg og de skal holde minst en måned. Jeg går på lykkepillen (escatalipram) da jeg sliter med angst. Men problemet mitt er at jeg drikker som en svamp. Klarer ikke å holde meg til bare en. Det hender jeg klarer det i ukedagene om jeg sitter alene og jeg skal på jobb dagen etter. Men hver eneste helg i flere år nå har jeg en kamp med mitt eget hode at jeg skal IKKE drikke. Jeg tenker åver alle ulempene og at det aldeles ikke er bra for meg. Jeg blir direkte avskylig og slem mot alle andre mennesker. Sloss og holder på som en gærning. Jeg er 29 år! Ikke har jeg mann eller barn enda. Jeg vil bare ha et stabilt liv og en mann som ikke er en slask som meg. Men det er jo umulig når jeg ooofører meg sånn i fylla. Hele uken etterpå blir jeg livredd folk og føler meg som værdens slemmeste dårligste menneske. Ødlegger mitt eget rykte toralt. Men så kommer helga igjen. Og jeg har veldig uro i kroppen. Får et kjemoesug og kribling i magen når helga kommer og det MÅ JEG JO BARE RO NED. Med alkohol.. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer å bare ikke ta den første ølla. Jeg fikk en kompis til å sende meg antabus en gang. Da klarte jeg å ikke drikke siden jeg viste konsikvensene. Men hadde forfærdelig lyst. Jeg mistet antabusen under flytting så det varte ikke lenge. Jeg lurer på om dere tror det er mulig at jeg kan få antabus av legen? Er veldig redd for å gå til legen for er redd han tror jeg blander stesolid og alkohol og at jeg skal miste resepten. Tenker at om det har gått lang nok tid uten alkohol så kanskje det suget vil gå åver? Jeg vil ikke til psykolog da jeg har vært før og synes ikke jeg får noen verdens ting ut av det. Bare krysse ut domme skjema. Og ikke vil jeg innlegges heller for jeg prøver og fikse ryktet mitt. Føler ikke jeg kommer til å bli gammel når jeg drikker meg av føttene. Redd for å bli missbrukt er jeg og når jeg sovner av. Det er ikke nok alkohol før jeg sovner av. Prøver alltid å drikke kaffe og vann imellom i begynnelsen men det glemmer jeg fort av. Hjelp ????

Kvinne, 29 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en fortvilet situasjon å være i. Du sier at du ikke ønsker å snakke med psykolog eller legges inn til behandling, og det er selvsagt helt opp til deg selv. Likevel anbefaler vi deg i hvert fall å revurdere den avgjørelsen – dersom det faktisk er en innleggelse til rusbehandling som må til for at du får kontroll, blir kanskje spørsmålet om ikke fordelene veier opp for eventuelle ulemper? Avgjørelsen er din, men det er i hvert fall noe du bør tenke over.
Uansett tenker vi at du helt klart bør vurdere å be legen om Antabus, dersom du har positiv erfaring med denne medisinen fra tidligere. Vi kan dessverre ikke vite hvordan legen vil stille seg til dette (særlig med tanke på Stesolidbruken), men uansett er det viktig å bruke den hjelpen du kan få, og dersom lege/Antabus kan være en fordel for deg, er det nok verdt å undersøke.
For øvrig handler jo dette også i stor grad om motivasjon og disiplin. Du sier selv at du legger vekt på alle ulemper ved å drikke, og det er bra. I tillegg bør du gjerne legge vekt på alle fordeler ved å ikke drikke. Men når helgen kommer og alkoholsuget melder seg, er du altså nødt til å finne noen andre metoder enn alkohol for å roe deg ned. Hva dette skal være er vanskelig for oss å si, men det kan f.eks. være å snakke med visse personer, gjøre en eller annen aktivitet, eller noe lignende. Mange opplever at en slik endring er mest krevende i begynnelsen, men dersom man først kommer seg over de første par helgene uten alkohol, vil det gradvis føles lettere og mer naturlig med tiden.
Kanskje vil du også finne noen nyttige tips på våre guider om hjelp til å slutte med alkohol.