Alkohol – hva kan jeg gjøre?

hei jeg bor i Thailand deler av året å asman min er utrolig mye bedre men drikker en del )mye=jeg kan drikke en hel flaske med viski å 5 øl å føle meg edru. men den siste mnd har jeg svima av å pissa på meg er det alkehol forgiftning ? når jeg våkner føler jeg meg rusa små full hva skal jeg gjøre ?når jeg våkner er jeg jævla tørst på en øl eller 3
[anonymisert]

Mann, 59 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Når du drikker så mye at du svimer av og tisser på deg, har du sannsynligvis hatt en veldig høy promille. Du beskriver jo tross alt et ganske høyt forbruk av alkohol, i tillegg til at du kjenner alkoholsug også når du våkner om morgenen. Ut ifra det du beskriver, tenker vi at du helt klart burde vurdere å kutte ned i alkoholforbruket ditt. Hvordan du skal få til det, finnes det mange ulike svar på. Ulike personer har ulike forutsetninger og behov for å nå sine mål. Men ofte handler det om motivasjon og disiplin, sette deg klare mål, og få hjelp fra de rette personene. Vi anbefaler at du snakker med helsepersonell om dette – enten i Thailand, eller i Norge (f.eks. din fastlege, som kan henvise deg til en spesialist).
Kanskje finner du noen nyttige tips på våre sider om hjelp til å slutte med alkohol. Du er også velkommen til å kontakte oss via chat eller telefon, så kan vi diskutere situasjonen din nærmere.