Valium vs sobril

Hei min mor på 84 har fått valium pga at det er leverings problemer på sobril.
Dette var i begynnelsen av mars 2019. Det er en påfallende forskjell etter start med valium, hun glemmer mye, ogføler seg «susen/ør» og sier selv at hun føler seg meg ustø, kan dette ha sammenheng med medikament bytte?

Kvinne, 84 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er helt naturlig å reagere på et bytte fra Sobril til Valium, når man er vant til å bruke Sobril. Disse medisinene ligner hverandre på mange måter, men de har også en del ulikheter – f.eks. med tanke på hvor potente de er, hvor lang tid det tar før virkningen inntreffer, varighet og lignende. Dette betyr at det kan være vanskelig å finne den optimale dosen, og at det kan litt tid før hun er tilvendt Valium. Hun bør uansett snakke med legen om disse plagene, slik at de sammen kan komme fram til en dose som fungerer bedre for henne. For øvrig er det også ventet at Sobril vil være tilgjengelig igjen i nær fremtid, om enn kun i enkelte av styrkegradene.