Ufin i munnen mot mine nærmeste i fylla

Hei jeg har de siste gangene jeg har drukket vert stygg og ufyselig i munnen i fylla mot min sambo noe husker jeg ikke men det gjør hun .jeg har ike vert sånn før tåler også mindre alkohol enn før drikker vel ike oftere en ca 2 ganger i mnd

Mann, 48 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Denne typen tilbakemeldinger fra dine nærmeste er et ganske vanlig tegn på at du tåler alkohol dårligere enn tidligere. Det er da viktig å ta hensyn til det ved å begrense inntaket enda mer. Dette kan du gjøre på flere måter. Du kan be om hjelp til det, motta behandling. Ønsker du det, kan du snakke med legen din.
Du kan også øve deg på å begrense inntaket på egen hånd. Her har vi samlet en del tips og råd for deg som vil begrense drikkingen:
1. Planlegg før du skal drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du kan si fra til dem du er sammen med, så de kan hjelpe deg.
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du drikker, ta en enhet vann eller kaffe/te mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du ev. får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp. Enten gjennom legen/behandling eller fra venner og kjente du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan f.eks. si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»