Stoppe å drikke

Hei! For et år siden så drakk jeg hver dag i fler måneder. Så klarte jeg å stoppe en stund, å ha kontroll på alkoholen. Men nå de siste månedene så har jeg ikke like god kontroll. Drikker ikke hver dag lenger, ca 2 ganger i uken. Men jeg har et trang til å drikke hver dag. Jeg klarer ofte å stoppe trangen å ikke drikke, men er ikke alltid jeg klarer det. Er jeg alkoholiker? Og har dere noe tips til hvordan jeg kan stoppe å drikke?

Kvinne, 20 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi prøver å unngå betegnelsen «alkoholiker», og kaller det heller «avhengighet til alkohol». På oss virker det ikke som du er alkoholavhengig, men du kan bedømme selv, ut fra listen med kriterier under. I følge disse kriteriene foreligger det avhengighet hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder. •
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning – du tåler og trenger mer og mer.
2. Abstinenssymptomer •- du blir dårlig når du ikke drikker.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Du drikker enn du hadde tenkt eller planlagt.
4. Du har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det . •
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved ditt liv:
5. Du bruker svært mye av din tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet •
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for deg:
6. Forbruket har ført til at du har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter på grunn av alkohol.
7. Bruken fortsetter bruken selv om du erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger.
Hvis du vil slutte med alkohol, finner du flere artikler om dette på våre sider.
Hvis du vil ha råd for å begrense inntaket, kan du prøve disse tipsene:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du ev. får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»