Spørsmål om overdose

Hei,
Er ikke en bruker, men jeg håper alikevel at det er greit at jeg stiller noen spørsmål.
1. Hva er farligst (i forhold til dødsfall), overdose på amfetamin eller overdose på heroin? Altså, hvilken har størst antall dødsfall? Er dette fordi flere bruker det stoffet, eller det er generelt et farligere/mer unprdeictable stoff?
2. Hva er kjennetegn på en overdose? Hvordan føles det? Hvordan gjøre seg mer konfortabel til det går over?
3. Og om en skulle med uhell ta for mye (overdose), men dør ikke, hva slags skader kan man påføre seg? (Kortsiktig og langsiktig).
Beklager for at jeg spør så dumme spørsmål, men det hadde vært veldig kjekt med noen svar. Takk!

Kvinne, 99 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi kan dessverre ikke svare deg på disse spørsmålene. Det er fordi vi ikke kan eller vil gi brukerveiledning for hvordan man begår overdoser på en «tryggest» mulig måte. Selv om det kanskje ikke er noe du planlegger å gjøre, kan andre likevel finne informasjonen ved å lese dette svaret.
Dersom du eller noen du kjenner planlegger en dødelig overdose, anbefaler vi at den det gjelder heller oppsøker et hjelpetiltak. Det finnes mange alternativer der ute, avhengig av hva slags behov vedkommende selv har. Ved akutt fare bør Legevakt 116 117 /ambulanse 113 kontaktes, eller man kan ta kontakt med sin fastlege dersom man ønsker henvisning til et hjelpetilbud.